Most kell odalépni jogállamiság kérdésében – lényegében ezt üzeni dr. Raphael Bossong, a német kormányzathoz közel álló think tank, a Stiftung Wissenschaft und Politik (SWP) kutatója Brüsszel számára. Bossong december 3-án kelt cikkében amellett érvel, hogy a Lengyelországot sújtó, Ursula von der Leyen bizottsági elnök által egyenesen hibrid harcmodorra valló agressziónak minősített
tragikus migrációs fejlemények nem kendőzhetik a jogállamiság kapcsán kialakult feszültséget az Európai Unió és a kelet-közép-európai tagállamok között.
Annak nincs jele, hogy a feszültség csitulna-e; Bossong kiemeli, hogy Lengyelországban folyamatban van az igazságszolgáltatás átszervezése (amelynek során a Brüsszel által elítélt bírói fegyelmi tanács megszüntetésre kerülne), s a kutató szerint a végeredmény további ütközésekhez vezet majd Varsó és az uniós adminisztráció között. A kutató rámutat, hogy amennyiben a magyar kormánypártokat jövő áprilisban újraválasztják, az EU valóban tartós és kemény konfliktusra rendezkedhet be a magyar-lengyel tandemmel szemben.
A Stiftung Wissenschaft und Politik egy a német parlamenthez és a kormányzathoz igen közel álló félhivatalos szervezet. Az SWP emellett tanácsokkal segíti Németország számára releváns nemzetközi szervezetek döntéshozóit, különösképpen az Európai Unió, a NATO és az ENSZ hivatalnokait. Tanácsadói feladatai legfőképp külügyi és biztonságpolitikai ügyekre terjednek ki. Az SWP-t Európa legbefolyásosabb kutatóintézetek között tartják számon.
Elismeri, hogy a koronavírus-járvány kapcsán elrendelt pénzügyi vonatkozású nemzeti helyreállítási terveket Magyar- és Lengyelországgal kapcsolatban Brüsszelnek már régen jóvá kellett volna hagynia. Elismeri azt is, hogy jogilag nehezen védhető, hogy az uniós adminisztráció miért is késlekedik ezzel. Brüsszelt ugyanis kötik az európai szemeszter határidői, s a megtagadásra Brüsszelnek csak akkor nyílna lehetősége, ha a tagállamok az országspecifikus ajánlásokat figyelmen kívül hagynák.
A probléma ezzel Bossong meglátása szerint az, hogy
Brüsszel már jóváhagyta annak a Máltának a nemzeti helyreállítási tervét, amelyre vonatkozóan az országspecifikus ajánlások között az igazságszolgáltatás megreformálása a prioritások között szerepel.
a nemzeti helyreállítási tervét, amelyre vonatkozóan az országspecifikus ajánlások között az igazságszolgáltatás megreformálása a prioritások között szerepel.Ehhez képest Lengyelország esetében a jogállamiság kérdése az ajánlások között a sokadik ranghelyen szerepel, Magyarországra vonatkozóan pedig leginkább csak a koronavírus-járványra tekintettel jogilag elnyújtott veszélyhelyzet kapcsán merült fel kritika. Bossong szerint ezekből az ajánlásokból nem lehet levezetni, hogy az igazságszolgáltatás átfogó reformja szükséges ezekben az országokban, éppen ezért a nemzeti helyreállítási terv sem utasítható el.
Magyarország számára az Európai Bizottság különösen a következő teendőket jelölte ki 2020. májusában előfeltételként ahhoz, hogy elfogadja a nemzeti helyreállítási tervünket:
1) A magyar kormány hozzon meg minden szükséges intézkedést a világjárvány hatékony kezelése, a gazdaság működőképességének fenntartása és az elkövetkező helyreállítás támogatása érdekében.
2) A magyar kormány védje meg a munkahelyeket, és hosszabbítsa meg az álláskeresési járadékok időtartamát.
3) Biztosítson likviditási támogatást a kis- és középvállalkozások számára.
4) Biztosítsa, hogy a veszélyhelyzeti intézkedések az európai és nemzetközi normákkal összhangban szigorúan arányosak és időben korlátozottak legyenek, és ne befolyásolják az üzleti tevékenységet és a szabályozási környezet stabilitását.
Ezekkel kapcsolatban Paolo Gentiloni, az Európai Bizottság gazdaságpolitikáért felelős biztosa azt nyilatkozta, hogy a tagállamoknak "A 2019-es és 2020-as országspecifikus ajánlásoknak, vagy legalább azok számottevő részhalmazának kell megfelelni."
2020. májusában előfeltételként ahhoz, hogy elfogadja a nemzeti helyreállítási tervünket:
1) A magyar kormány hozzon meg minden szükséges intézkedést a világjárvány hatékony kezelése, a gazdaság működőképességének fenntartása és az elkövetkező helyreállítás támogatása érdekében.
2) A magyar kormány védje meg a munkahelyeket, és hosszabbítsa meg az álláskeresési járadékok időtartamát.
3) Biztosítson likviditási támogatást a kis- és középvállalkozások számára.
4) Biztosítsa, hogy a veszélyhelyzeti intézkedések az európai és nemzetközi normákkal összhangban szigorúan arányosak és időben korlátozottak legyenek, és ne befolyásolják az üzleti tevékenységet és a szabályozási környezet stabilitását.
Ezekkel kapcsolatban Paolo Gentiloni, az Európai Bizottság gazdaságpolitikáért felelős biztosa azt nyilatkozta, hogy a tagállamoknak ""A kutató rámutat arra, hogy igenis látni már Brüsszelből az „alagút” végét: jövő tavasszal az Európai Bíróság minden várakozás szerint a december 2-ai főtanácsnoki indítványnak megfelelően ítél majd, így a kifizetéseket mégis meg lehet tagadni majd jogállamisági alapon. Ez – áll a tanulmányban – azért fontos, mert Magyarországon 2022-ben választásokat tartanak, s biztosítani kell azt, hogy a Fidesz ne használhassa az uniós forrásokat népszerűsége fokozására.